Založ si blog

Poznáte vôňu práve čerstvo upečeného chleba, ktorá rozvonia celý dom?

Možno sa témou netrafím do povolebnej atmosféry, ibaže tým nikoho neurazím a voňavý domáci chlebík môže potešiť. A tak začne opäť a inak:

„Povedal mi jeden chlapec, že ja neviem chleba napiecť…,“ Ibaže ja viem… Nepečiem často a tak je oveľa vzácnejší. Najčastejšie pečiem podľa receptu, ktorý je z mojej pôvodnej rodiny. Trochu náročnejší na čas, ale oplatí sa. Okrem toho mám ďalšie dva recepty od priateliek a tak recepty občas vystriedam. Tento chlebík je hrnčekový a upečený v mojej kuchyni – v teplovzdušnej rúre.

Domáci hrnčekový chlieb – nenáročný na miesenie

Potrebujeme: 3 hrnčeky hladkej múky (250ml) – pšeničná múka hladká špeciál 00 extra,  1,5 ČL sušené droždie, 2 ČL, soli, 1 ČL drvenej rasce, 2 PL slnečnicové semená a 1,5 hrnčeka vlažnej vody.

Postup: múku preosejeme (prevzdušníme), pridáme sušené droždie, soľ, drvenú rascu, dobre premiešame a postupne prilievame vodu. Prvý pohár som vyliala naraz, potom som prilievala opatrne, niečo málo vody mi z polovice hrnčeka ešte ostalo. Cesto som pripravila večer a nechala ho stáť – kysnúť do rána, cca 10-12 hodín.

Ráno som cesto premiesila, pridala som 2 PL slnečnicových semienok, opäť premiesila a nechala 15 minút podkysnúť. Cesto som rozváľala na hrúbku asi 3 cm, prikryla utierkou a nechala ďalších 15 minút kysnúť. Rozvaľkané cesto som preložila na tretiny, vložila do obdĺžnikovej nádoby, ktorú som vystlala utierkou posypanou múkou a zakryla som ho ďalšou utierkou. Takto si cesto  odpočívalo ešte ďalších 30 minút.

Medzitým som teplovzdušnú rúru vyhriala na 210 °C.  Plech na pečenie som predhriala, vložila doň pripravený chlebík, ktorý som predtým potrela slanou vodou a vrch narezala nožom. Piekla som 20 min.Teplotu som znížila na 175 °C a piekla ďalších 30 minút. Chlieb som dopiekla 10 min. pri teplote 160 °C.  Upečený som vybrala, opäť potrela slanou vodou, zabalila do utierky, aby vychladol – cca 2 hodiny.  Chutí výborne, keď skúsite neodoláte.

                                                           Dobrú chuť!

Obrázky: autorka – fotografie z osobného archívu

Život a smrť – krehká hranica

15.04.2024

Existuje vôbec hranica medzi životom a smrťou? Nechcem navodiť situáciu filozofických, či náboženských otázok. Skôr sa chcem zamýšľať nad zlomovými životnými situáciami v dôsledku, ktorých život končí a nastáva smrť. Život je to najdrahšie, čo máme a dostaneme ho iba raz. Často sa stretávam sa tým, že ľudia prirovnávajú svoj život [...]

Propaganda, propaguj, rozširuj…

11.04.2024

Komu, čo vyhovuje to propaguje, rozširuje… Myslím si, že sa to týka aj volebného práva a práva mať názor. Mám pocit, že si to vysvetľujeme každý po svojom. „Volebné právo je všeobecné, rovné a priame, a vykonáva sa tajným hlasovaním. Podmienky výkonu volebného práva ustanoví zákon“ (Ústava SR). Názor – mienka, pohľad, [...]

ORCHIDEA – jemná krása

30.03.2024

Učarovala mi jemná krása orchidey. Nevynechám žiadnu príležitosť, a tak bolo úplne samozrejme, že som absolvovala cestu do Martina, do Slovenského národného múzea – Múzea Andreja Kmeťa, na výstavu pod názvom: Trópy v Turci – exotické orchidey. Potešenie pre oči i pre dušu. Orchidey sú stále žiadané interiérové rastliny v domácnosti, [...]

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

šimkovičová

Šimkovičová kritizuje slovenské umenie na Bienále v Benátkach: Nerobte hanbu kultúre už aj v zahraničí

19.04.2024 19:30

Ide o reakciu na prítomnosť bývalej ministerky kultúry Silvie Hroncovej na Bienále v Benátkach. Súčasťou vernisáže bol aj protest zástupcov kultúrnej obce.

Andrej Babiš, Monika Babišová

Šokujúci rozchod po 30 rokoch. Babiš s manželkou Monikou oznámili koniec vzťahu

19.04.2024 18:06

Ubezpečili, že ich rodinné väzby zostanú aj kvôli deťom pevné.

anina

Svet robí cestu ľuďom, ktorí vedia kam idú. (Ralph Waldo Emerson)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 124
Celková čítanosť: 225521x
Priemerná čítanosť článkov: 1819x

Autor blogu