Založ si blog

Efektívna komunikácia verzus nenásilná komunikácia…

Najčastejším problém nedorozumenia v rodine, v škole, v zamestnaní, v úradoch, v rôznych združeniach i na internete je nezvládnutá komunikácia. Prečo je to taký problém? Veď komunikácia nie je nič iné iba schopnosť nadviazať s niekým „spojenie“ prostredníctvom hovoreného a  písaného slova.

Žiaľ, príklady nezvládnutej komunikácie sa nám priam ponúkajú. Nemusíme isť ďaleko. Stačí sa započúvať do rozhovoru ľudí v MHD, v čakárni u lekára… (niekedy ani nechcete, nedá sa nepočuť) a diskusia týchto ľudí vyústi do konfliktu. Rovnako to funguje aj na internete. Stačí sa pripojiť na sociálne siete, zapojiť sa do diskusie… Hoci nás spravidla spája spoločný jazyk hovoríme, akoby sme  každý boli z inej planéty. Každý „točí o niečom inom“. Dobre, ak  „točí“ o inom, veď sa nemusím absolútne názorovo zhodnúť. Ibaže, nech tak robí slušne s porozumením a úctou človeka k človeku.  

Uvedomujem si, že na blogu prevládajú iné názory ako je práve moja úvaha. Prečo sa teda nad spôsobom komunikácie zamýšľam? Napriek snahe a pozornosti, ktorú sa  snažím v komunikácii dodržiavať mám občas komunikačný problém. Vôbec ma to neteší, naopak necítim sa komfortne. Ako ste na to vy?

V súvislosti s komunikáciou sa mi najskôr vynorí slovné spojenie efektívna komunikácia. Tak som sa o nej učila v rôznych manažérskych kurzoch s cieľom odoslať správu takým spôsobom, aby mala rovnaký alebo aspoň podobný význam ako bola pôvodne myslená. Jej cieľ spočíva v tom, aby nevznikol rozpor medzi odosielateľom a prijímateľom informácie.

Jedným slovom, potom nevzniká rozpor medzi odosielateľom a prijímateľom informácie na úrovni pracovnej i súkromnej. Vyhneme sa komunikačnému šumu medzi zamestnávateľom a zamestnancom, medzi zamestnancami navzájom, medzi  manželmi, medzi rodičmi a deťmi, medzi učiteľmi a žiakmi, medzi priateľmi…

Prečo si potom nerozumieme? Trochu viac svetla mi do problematiky vniesla téma „nenásilná komunikácia“, s ktorou som sa stretla v rámci štúdia na U3V v odbore Rozvoj mentálnych a psychických zručností.

Nie je to celkom nový pojem. Objavuje sa začiatkom 60-tych rokov minulého storočia a spájaný je so psychológom Marshallom B. Rosenbergom. Bože, ako dávno!  A my sa stále boríme s problémami v komunikácii, lebo sa nám nedarí rozvíjať vzťahy založené na úcte a spolupráci. Povedala by som, že čí ďalej, tým sme na tom horšie…

Nenásilná komunikácia predstavuje koncept v komunikácii, ktorý je založený na načúvaní sebe i partnerovi a na ochote vnímať svoje pocity a potreby. Ibaže pritom nesmieme zabudnúť na potreby aj toho druhého. Tu zlyhávame!

Napríklad moja potreba, v jednej veľmi dôležitej veci trvala zakmer celých 18 mesiacov, kým bola splnená. Človek, možno skupina ľudí, na ktorých som bola závislá moju potrebu zrejme považovali za okrajovú, pre nich nebola dôležitá. Zhoda, vzájomné pochopenie chýbali! Ako potom uplatňovať zásady nenásilnej komunikácii pri ulatňovaní svojej požiadavky?

Ak sa odstupom času zamýšľam nad termínom nenásilná komunikácia uvedomujem si, že by mi mala pomáhať prekonať naučené vzorce v správaní,  v odovzdávaní  informácii a v hľadaní cesty smerujúcim k mojim potrebám. Ibaže potrebujem, aby na „rovnaký vlak nastúpil“, aj môj partner, ktorým chcem, resp. potrebujem komunikovať. Jeden na to nestačí.

Nakoniec, nepotrebujeme sa  naučiť teóriu, rôzne poučky. Stačí si uvedomiť, že nekonfliktná komunikácia  je  prístup k životu, k sebe a k druhým, ktorý následne vedie človeka k prežívaniu kvalitnejšieho, zmysluplnejšieho a naplnenejšieho života. Život je krátky, nedovoľme, aby sme ho premrhali nezmyselnými zvadami. 

Možno sa dopracujeme k tomu, že raz budú naše vzťahy a komunikácia založené na úcte a tolerancii. Začnime systémom malých krokov, začnime u seba a  v rodine. Nechcem sa nikoho dotknúť, ale som presvedčená,  že  dobrým príkladom  nám môže byť príroda.

„Nie krik, ale let divokej husi navedie zvyšok kŕdľa, aby let nasledovali.“ Čínske príslovie.

Poznámka: Free obrázok z internetu

Víno pije, vodu káže alebo Reči sa hovoria, chlieb sa je…

20.04.2024

Začala som slovenskými prísloviami, pokračovať by som chcela generačnými problémami. Mám pocit, akoby sa pomyslené generačné nožnice roztvárali stále viac a viac. Nechápem autorov niektorých internetových, zvukových a printových príspevkov, ktorí neváhajú prilievať „olej do ohňa“. Iste, nič nie je biele, ani čierne, ale zovšeobecňovať problémy [...]

Život a smrť – krehká hranica

15.04.2024

Existuje vôbec hranica medzi životom a smrťou? Nechcem navodiť situáciu filozofických, či náboženských otázok. Skôr sa chcem zamýšľať nad zlomovými životnými situáciami v dôsledku, ktorých život končí a nastáva smrť. Život je to najdrahšie, čo máme a dostaneme ho iba raz. Často sa stretávam sa tým, že ľudia prirovnávajú svoj život [...]

Propaganda, propaguj, rozširuj…

11.04.2024

Komu, čo vyhovuje to propaguje, rozširuje… Myslím si, že sa to týka aj volebného práva a práva mať názor. Mám pocit, že si to vysvetľujeme každý po svojom. „Volebné právo je všeobecné, rovné a priame, a vykonáva sa tajným hlasovaním. Podmienky výkonu volebného práva ustanoví zákon“ (Ústava SR). Názor – mienka, pohľad, [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

anina

Svet robí cestu ľuďom, ktorí vedia kam idú. (Ralph Waldo Emerson)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 125
Celková čítanosť: 228245x
Priemerná čítanosť článkov: 1826x

Autor blogu