Založ si blog

List, ktorý nikdy nezastihol adresáta…

Doba písania listov je už dávno za nami. Dnes oveľa častejšie komunikujeme cez e-maily, zasielame SMS, zatelefonujeme si, prípadne využívame ďalšie technické vymoženosti doby. Rozhodne je to rýchlejšie a praktickejšie. Napriek tomu z času – na čas dostaneme list, ktorý si zaslúži okamžitú odpoveď.

       „Napíš to prosím, možno to niekomu pomôže,“ začala svoj príbeh Mária. Cítila som, že to myslí úprimne lebo aj ona kedysi dostala  list od dlhoročnej priateľky, bola pre ňu viac než sestra. List jej bol doručený v čase, keď začínali prázdniny. Dovolenkové obdobie bolo v plnom prúde.

Povinnosti v práci sa kumulovali a navyše Máriu čakala malá prestavbu bytu. List si prečítala, potešila sa, zároveň si povedala, že si priateľka zaslúži bezodkladnú odpoveď. No, neurobila tak, ako povedala. List položila na toaletný stolík so slovami „ určite zajtra“. Ibaže na druhý deň prišli zamestnanci firmy a začala sa plánovaná prestavba bytu. Celých nasledujúcich štrnásť dní bola ako na malom stavenisku. Keď už bol byt v poriadku, rozhodla sa, že už nebude písať, radšej svoju priateľku navštívi. Veľmi chcela,  plánovala, ale predsavzatie opäť nesplnila.

      S odstupom času  si Mária našla vo svojej schránke obálku a v nej parte. Eliška,  jej priateľka zomrela. Zaliali ju slzy. Bolestne si uvedomila, že premeškala  povinnosť odpovedať na list a nestihla ani návštevu. Vedela, že na tom nič nezmení, ale nevedela, ako sa má s tým vyrovnať.

      Napokon sa Mária rozhodla, že list priateľke napíše, a to aj napriek tomu, že jej chýbala adresa. Tam, kde teraz  Eliška býva, poštár nechodí ale, čo keby  tieto slova odniesol vánok, možno anjel… Na anjelov Eliška verila celý život, nakoniec aj pre Máriu bola  láskavým, dobrotivým  „anjelom strážnym“.

Milá Eliška, najdrahšia priateľka,

       Tvoj prístup k životu, k potrebám  iných  ľud, Tvoja nezištná ochota pomáhať,  bola príkladom obetavosti a láskavosti. Tvoje šľachetné srdce už nebije, ale Tvoj duch je stále so mnou tak, ako si  bola so mnou po celý môj život.

       Bola si to Ty, kto ma usmernil, keď som utekala z domu. Nenašla som porozumenie u matky, lebo tá uprednostnila otčima pred nami, pred vlastnými  deťmi. Tvojou zásluhou som zmaturovala, lebo si trpezlivo a láskavo viedla moje kroky k tomu, aby som si vzdelanie ukončila.

       Pomáhala si mi nájsť prvé zamestnanie, naučila si ma hospodárne nakladať  s tým, čo som si zarobila. S Tebou som prežívala prvú lásku, Tebe som sa zdôverovala, s Tebou som sa tešila, keď mi bolo dobre, ale aj vylievala svoje srdce, keď mi bolo najťažšie.

     S Tebou som očakávala  príchod svojej dcéry. Nebol to nikdy iný, než  Ty,  ktorá si mi bola oporou, keď ma opustil manžel. Bola som rada, že som Ťa našla, bola som rada, že Ťa mám. Prijímala som Tvoju pomoc, veď som ju, tak veľmi potrebovala. Ibaže  som Ti nikdy nepovedala, ako veľmi Ťa mám rada, ako veľmi si Tvoju pomoc vážim. Dúfam, že si to aspoň vycítila, lebo pravda je taká, že vďačná som  bola vždy, a aj  zostanem do konca svojho života.

     Naše cesty sa rozišli, a ja ani neviem, či Ti nič nechýbalo. Nikdy si sa na nič nesťažovala, skôr si všetky starosti a bolesti  ukrývala pred svetom. Prepáč, že som nebola dostatočne vnímavá, že som nepostrehla Tvoje zdravotné problémy. Mám Ťa rada, nosím  si Ťa vo svojom srdci.

Tvoja Mária

      List, ktorý v to hektické leto prišiel od Elišky a tiež svoju oneskorenú odpoveď Mária opatruje aj po rokoch. Ako sama povedala: „Sú listy, ktoré môžu veľa zmeniť, tento list to žiaľ nestihol.“ Naozaj, človek nikdy nevie, čo môže niekoľkými slovami urobiť,  preto by  sa dobrý úmysel nemal nikdy odkladať.

Zamyslenie na záver:

Nájdime si  čas na priateľov, na láskavosť a na vďačnosť.  

Druhá šanca už nemusí prísť.

Život a smrť – krehká hranica

15.04.2024

Existuje vôbec hranica medzi životom a smrťou? Nechcem navodiť situáciu filozofických, či náboženských otázok. Skôr sa chcem zamýšľať nad zlomovými životnými situáciami v dôsledku, ktorých život končí a nastáva smrť. Život je to najdrahšie, čo máme a dostaneme ho iba raz. Často sa stretávam sa tým, že ľudia prirovnávajú svoj život [...]

Propaganda, propaguj, rozširuj…

11.04.2024

Komu, čo vyhovuje to propaguje, rozširuje… Myslím si, že sa to týka aj volebného práva a práva mať názor. Mám pocit, že si to vysvetľujeme každý po svojom. „Volebné právo je všeobecné, rovné a priame, a vykonáva sa tajným hlasovaním. Podmienky výkonu volebného práva ustanoví zákon“ (Ústava SR). Názor – mienka, pohľad, [...]

ORCHIDEA – jemná krása

30.03.2024

Učarovala mi jemná krása orchidey. Nevynechám žiadnu príležitosť, a tak bolo úplne samozrejme, že som absolvovala cestu do Martina, do Slovenského národného múzea – Múzea Andreja Kmeťa, na výstavu pod názvom: Trópy v Turci – exotické orchidey. Potešenie pre oči i pre dušu. Orchidey sú stále žiadané interiérové rastliny v domácnosti, [...]

ukrajina

Hrozivý scenár CIA: Ukrajina môže vojnu s Ruskom prehrať už tento rok

19.04.2024 07:50

Bill Burns tiež na príklade ilustroval, ako veľmi ukrajinským silám chýba munícia.

France Macron

Pred letnou olympiádou minister atentátov spustil jarnú ofenzívu proti teroristom

19.04.2024 07:00

Obava z možnej masakry v Paríži. Keby hrozil teroristický útok, organizátori by presunuli slávnostný ceremoniál na jedno z dvoch náhradných miest.

Milei

Ďalšia posila pre NATO: Argentína chce byť globálnym partnerom

19.04.2024 06:50

Argentína má od roku 1998 strategické vzťahy s ozbrojenými silami USA, hoci nie je plnoprávnym členom NATO.

Russia Ukraine War

ONLINE: Trump: Prežitie Ukrajiny je dôležité aj pre USA. Hýb sa Európa, daj viac peňazí

19.04.2024 06:15, aktualizované: 07:25

Prežitie Ukrajiny v súčasnej vojne proti Rusku je dôležité tak pre Európu, ako aj pre Spojené štáty, uviedol americký exprezident Donald Trump.

anina

Svet robí cestu ľuďom, ktorí vedia kam idú. (Ralph Waldo Emerson)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 124
Celková čítanosť: 225379x
Priemerná čítanosť článkov: 1818x

Autor blogu