Založ si blog

Jaj, jaj, jaj, uhryzol ma pes a dedko ma koptilášom nazvali…

      „Dedko, nezabudli ste  na toho koptiláša,“ pýtali sa ženy, keď najbližšie išli okolo. A on, len na to čakal. Takto  začal:

„Veď viete, Jano, môj syn, robí každý druhý týždeň len v noci. Trochu si chcel po nočnej pospať, aby potom, čo-to urobil okolo domu. Ale deťom, tým malým lumpom to bolo jedno. Naše deti otca poslúchali, keď prišli chlapci od Fačkov, pozabudli sa aj oni. Vymýšľali samé pestvá, najmä vtedy, ak išli do školy poobede. Nemali žiadnu inú starosť, len vymýšľať, čo kde vyparatiť. Neraz bola ich veľkou zábavou lobda (lopta). Hádzali ju o drevené humno (hospodárska budova na uskladnenie zožatého obilia, sena)  to  vám bolo lomozu. Nepáčilo sa mi to. Chcel som, aby si Jano pospal. A nepáčilo sa to ani nášmu psovi Bojarovi, ktorý mal búdu hneď vedľa humna. Jeden z chlapcov si nedal povedať za ten šíry svet. Hádzal a hádzal, lobda sa odrážala, drevené dosky zakaždým zhrkotali a pes zlostne a hlasno štekal. Nepomohlo dovrávanie. Nebolo mu konca kraja aj na grg (hrdlo) ste mu mohli stupiť a nepomohlo by.  Až zrazu, lobda sa neodrazila od humna, ale pristála vedľa psovej búdy. Ako sa malý výtržník načahoval za lobdou pes sa vzpriečil a začiahol ho labou. To som už nevydržal a povedal som mu od pľúc, možno aj trochu ostrejšie „Koptiláš jeden, nedáš si povedať ešte, že ten pes má viac rozumu, ten ťa zastaví!“ Našťastie nič vážne sa nestalo, chlapec sa viac zľakol. Zobral nohy na plecia a celou cestou nariekal: „Jaj, jaj, jaj, uhryzol ma pes a dedko, mi ešte aj do koptilášov nadávajú.“ Všetko dobre dopadlo, len prezývky „Koptiláš,“ sa nemohol dlho zbaviť. Tak je,  palica má dva konce. Bolo mi ho ľúto. Veď už pozeral za dievčatami,  ale na  prezývku sa nezabudlo.“  

      Nakoniec dedko dodal, že to nemohlo trvať večne. Veď aj slovenské príslovie hovorí: „Mladý raz zo všetkého vyrastie.“ A naozaj sa tak stalo, na „koptiláša“ sa časom zabudlo. Z nezbedného chlapca vyrástol mladý krásny muž. Vyštudoval právo a občas zašiel k dedkovi na debatu.

POKRAČOVANIE NABUDÚCE

Víno pije, vodu káže alebo Reči sa hovoria, chlieb sa je…

20.04.2024

Začala som slovenskými prísloviami, pokračovať by som chcela generačnými problémami. Mám pocit, akoby sa pomyslené generačné nožnice roztvárali stále viac a viac. Nechápem autorov niektorých internetových, zvukových a printových príspevkov, ktorí neváhajú prilievať „olej do ohňa“. Iste, nič nie je biele, ani čierne, ale zovšeobecňovať problémy [...]

Život a smrť – krehká hranica

15.04.2024

Existuje vôbec hranica medzi životom a smrťou? Nechcem navodiť situáciu filozofických, či náboženských otázok. Skôr sa chcem zamýšľať nad zlomovými životnými situáciami v dôsledku, ktorých život končí a nastáva smrť. Život je to najdrahšie, čo máme a dostaneme ho iba raz. Často sa stretávam sa tým, že ľudia prirovnávajú svoj život [...]

Propaganda, propaguj, rozširuj…

11.04.2024

Komu, čo vyhovuje to propaguje, rozširuje… Myslím si, že sa to týka aj volebného práva a práva mať názor. Mám pocit, že si to vysvetľujeme každý po svojom. „Volebné právo je všeobecné, rovné a priame, a vykonáva sa tajným hlasovaním. Podmienky výkonu volebného práva ustanoví zákon“ (Ústava SR). Názor – mienka, pohľad, [...]

Martina Šimkovičová, Robert Fico

Zmeny pre RTVS. Narazí zákon na Čaputovú alebo sa čaká na Pellegriniho? Šimkovičová ešte nemá meno nového riaditeľa

24.04.2024 06:00

Nový zákon o STVR dostal od Legislatívnej rady vlády zelenú. Vláda má o ňom rokovať na výjazdovom rokovaní.

Ukrajina, Charkov

Dokážu zastaviť Rusov? Západné zbrane prídu, ale Ukrajincom chýbajú vojaci, obávajú sa experti

24.04.2024 06:00

Prichádza západná vojenská pomoc pre Ukrajinu neskoro? Rusko dokázalo za posledné mesiace na bojisko posielať stále viac mužov.

Saleziáni, majstrovstvá Slovenska, hokejbal, kategória U15, Nová Dubnica, mReportér

Aj kresťania sa vedia zabávať. Po omši to roztočili s hokejkami na ihrisku

24.04.2024 05:00

Zábery z vydarenej akcie zachytil mReportér Daniel Imriška.

nemecko, polícia, polizei

Nemecká polícia zastrelila muža, ktorý sa s mačetou vyhrážal v knižnici

23.04.2024 23:40

Podľa vyhlásenia bol tento muž polícii známy už skôr. Jeho motív vyhrážania sa v knižnici zatiaľ nie je objasnený.

anina

Svet robí cestu ľuďom, ktorí vedia kam idú. (Ralph Waldo Emerson)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 125
Celková čítanosť: 227980x
Priemerná čítanosť článkov: 1824x

Autor blogu