Založ si blog

Klebetenie, ohováranie, osočovanie…

Myslíte si, že klebetenie patrí medzi obľúbené spoločenské aktivity? Ak áno, zrejme, nie ste ďaleko od pravdy. Žiaľ, nie je to nič dobré, nič príjemné. Opak je pravdou, klebetenie ľudí zraňuje. Často si to uvedomujeme, ale napriek tomu veľa ľudí neodolá. Klebetenie sa stáva pre nich „športovou disciplínou.“  Často súťažia, kto prinesie väčšiu „pecku“, väčšiu „haluz“.

Ruku na srdce. Kto je bez viny? Asi každému sa podarilo, čo-to utrúsiť, či už úmyselne alebo neúmyselne. Pravda je rozdiel medzi klebetou, ktitikou a konštatovaním. Konštatovanie, aspoň ja to tak vnímam, je oznámenie  – sprostredkovanie poznaného (videl/a som na vlastné oči, počul/a som na vlastné uši). Otázne je, či si to človek predsa nemal nechať pre seba. Kritiku považujem za odhaľovanie chýb a nedostatkov. Počas aktívneho pracovného života som často hodnotila zamestnancov. Nevyhla som sa kritike, ibaže hodnotenie som vždy začínala tým, čo si vážim na zamestnancovi, až postupne som prešla na to, čo by mohol a mal zlepšiť. Tento prístup sa mi osvedčil. Klebetenie znamená  rozširovať o niekom hanlivé, indiskrétne a nepravdivé správy.

K malému zamysleniu, s vašim dovolením, pridám tento krátky príbeh, na ktorý si v súvislosti s klebetami vždy spomeniem:

Jedného dňa prišiel k Sokratovi akýsi rozčúlený človek: „Počul si už, čo urobil tvoj priateľ? Musím ti to ihneď povedať.“                                                                              

„Moment,“ prerušil ho mudrc. „Preosial si to, čo mi chceš povedať, cez tri sitá?“

„Cez tri sitá?“ prekvapene sa opýtal tento človek.

„Áno, cez tri sitá. Prvým sitom je pravda. Preskúmal si, či všetko, čo mi chceš povedať, je naozaj pravda?

„Nie, len som to počul a…“

„Tak  si to zaiste preosial cez druhé sito, ktorým je dobro. Je to, čo mi chceš povedať, keď už nemôžeš dokázať, že je to pravda, aspoň, že je to  dobré?“

Ten druhý váhavo odpovedal: „Vôbec nie, práve naopak.“

„Aha!“ prerušil ho Sokrates. „Tak použime ešte tretie sito a pozrime sa, či to, čo mi chceš povedať a čo ťa tak rozrušilo, je potrebné!“

Potrebné? To veru nie je.“

„Teda,“ usmial sa mudrc, „keď to nie je ani pravdivé, ani dobré, ani potrebné, radšej na to zabudni a nezaťažuj tým ani seba, ani mňa!“

Ohováranie a klebetenie nemusí škodiť iba človeku, ktorého ohovárajú aj, keď jeho to zraňuje najviac. Šírenie klebiet ubližuje aj ohováračovi a všetkým, ktorí klebetu šíria ďalej. Nemám rada ľudí, ktorí si „pustia jazyk na prechádzku“. Vnímam ich tak, že zrejme vyjadrujú svoju vlastnú nespokojnosť, možno nedostatok sebavedomia, či závisť… Vraj až 60% rozhovorov medzi dospelými  je o niekom, kto tam nie je. Naozaj? Ja som bola už od detstva vedená k tomu, že o neprítomných treba hovoriť, len v dobrom.. ak nemám, čo povedať, tak pomlčím. Ostalo mi to na celý život. Aj preto ma klebetenie iných znepokojí, a v momente mi naskočí otázka: „Čo asi urobia, keď sa otočím alebo odídem?

Aké by to bolo krásne, keby klebetenie, ohováranie zaniklo alebo keby sme informácie predtým, ako sa rozhodneme posunúť ďalej preverili, verifikovali. Neubližovali by sme nevinným.

„O svojich blízkych sa vyjadruj tak, ako keby boli pri tebe. Ten, čo sa o iných vyjadruje v dobrom a tieto názory aj šíri, dokáže robiť zázraky.“ Phil Bosmans

Zaslúži, či nezaslúži si slovo gramotnosť našu pozornosť?

19.09.2024

K dôstojnému životu určite patrí gramotnosť, ktorú v užšom slova zmysle môžeme definovať, ako zručnosti, schopnosť písania, čítania, vrátane porozumenia prečítaného textu. GRAMOTNOSŤ má dokonca aj svoj medzinárodný deň – 8. SEPTEMBER. Tento rok som to, žiaľ, v termíne nestihla. Faktom je, že deň za dňom ubieha príliš [...]

BÁJKY, ktoré nesú v sebe posolstvo: O líške a strapci hrozna (3)

15.09.2024

Chcete sa so mnou po TRETÍ RAZ poprechádzať svetom bájok, ktoré nesú v sebe posolstvo? Možno áno, možno nie. A možno práve teraz niekto významne zdvihol obočie. Akceptujem, zrejme neprinesiem nič nové, iba sa pokúsim zamerať pozornosť iným smerom. Mojim prvoplánovým cieľom je odľahčiť situáciu a snáď prispieť k zmierlivejšej, znášanlivejšej [...]

BÁJKY, ktoré nesú v sebe posolstvo. Bajka o líške a diviakovi (2)

18.08.2024

Chcete sa so mnou po DRUHÝ RAZ poprechádzať svetom bájok, ktoré nesú v sebe posolstvo? Možno áno, možno nie. A možno práve teraz niekto významne zdvihol obočie. Akceptujem, zrejme neprinesiem nič nové, iba sa pokúsim zamerať pozornosť iným smerom. Mojim prvoplánovým cieľom je odľahčiť situáciu a snáď prispieť k zmierlivejšej, znášanlivejšej [...]

Boris Johnson

'Šialené' plány Johnsona: Chcel zaútočiť na sklad v Holandsku, aby vzal kovidové vakcíny do Británie

28.09.2024 12:30

Britský expremiér Johnson v čase kovidu chcel od armády, aby zaútočila na sklad v Holandsku a vzala do Británie vakcíny, "ktoré jej náležali".

michal šipoš, igor matovič

Má Matovičovo hnutie šancu na reparát? Politológ: Je ešte uzavretejšou „sektou“ než bolo kedysi

28.09.2024 11:00

Po roku od volieb si Pravda pripravila anketu s predsedami poslaneckých klubov a zhodnotenie pôsobenia a kľúčových momentov parlamentných strán.

Libanon, Hizballáh, Hassan Nasralláh,

Zabili sme vodcu Hizballáhu Nasralláha, oznámil Izrael: Dostaneme každého, kto nás ohrozuje. Irán robí opatrenia

28.09.2024 10:20, aktualizované: 12:19

Izraelská armáda oznámila zabitie najvyššieho vodcu šiitského militantného hnutia Hizballáh Hasana Nasralláha pri vzdušnom útoku v Bejrúte.

SR Bratislava stretnutie predsedovia strany prezident BAX

Hrabko: Spory vládnych strán majú ďaleko od chaosu za bývalej koalície

28.09.2024 08:22

Verbálne spory vo vládnej koalícii nesmerujú do hĺbky a majú ďaleko k chaosu minulého volebného obdobia, hovorí publicista.

anina

Svet robí cestu ľuďom, ktorí vedia kam idú. (Ralph Waldo Emerson)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 141
Celková čítanosť: 268663x
Priemerná čítanosť článkov: 1905x

Autor blogu