Založ si blog

Klebetenie, ohováranie, osočovanie…

Myslíte si, že klebetenie patrí medzi obľúbené spoločenské aktivity? Ak áno, zrejme, nie ste ďaleko od pravdy. Žiaľ, nie je to nič dobré, nič príjemné. Opak je pravdou, klebetenie ľudí zraňuje. Často si to uvedomujeme, ale napriek tomu veľa ľudí neodolá. Klebetenie sa stáva pre nich „športovou disciplínou.“  Často súťažia, kto prinesie väčšiu „pecku“, väčšiu „haluz“.

Ruku na srdce. Kto je bez viny? Asi každému sa podarilo, čo-to utrúsiť, či už úmyselne alebo neúmyselne. Pravda je rozdiel medzi klebetou, ktitikou a konštatovaním. Konštatovanie, aspoň ja to tak vnímam, je oznámenie  – sprostredkovanie poznaného (videl/a som na vlastné oči, počul/a som na vlastné uši). Otázne je, či si to človek predsa nemal nechať pre seba. Kritiku považujem za odhaľovanie chýb a nedostatkov. Počas aktívneho pracovného života som často hodnotila zamestnancov. Nevyhla som sa kritike, ibaže hodnotenie som vždy začínala tým, čo si vážim na zamestnancovi, až postupne som prešla na to, čo by mohol a mal zlepšiť. Tento prístup sa mi osvedčil. Klebetenie znamená  rozširovať o niekom hanlivé, indiskrétne a nepravdivé správy.

K malému zamysleniu, s vašim dovolením, pridám tento krátky príbeh, na ktorý si v súvislosti s klebetami vždy spomeniem:

Jedného dňa prišiel k Sokratovi akýsi rozčúlený človek: „Počul si už, čo urobil tvoj priateľ? Musím ti to ihneď povedať.“                                                                              

„Moment,“ prerušil ho mudrc. „Preosial si to, čo mi chceš povedať, cez tri sitá?“

„Cez tri sitá?“ prekvapene sa opýtal tento človek.

„Áno, cez tri sitá. Prvým sitom je pravda. Preskúmal si, či všetko, čo mi chceš povedať, je naozaj pravda?

„Nie, len som to počul a…“

„Tak  si to zaiste preosial cez druhé sito, ktorým je dobro. Je to, čo mi chceš povedať, keď už nemôžeš dokázať, že je to pravda, aspoň, že je to  dobré?“

Ten druhý váhavo odpovedal: „Vôbec nie, práve naopak.“

„Aha!“ prerušil ho Sokrates. „Tak použime ešte tretie sito a pozrime sa, či to, čo mi chceš povedať a čo ťa tak rozrušilo, je potrebné!“

Potrebné? To veru nie je.“

„Teda,“ usmial sa mudrc, „keď to nie je ani pravdivé, ani dobré, ani potrebné, radšej na to zabudni a nezaťažuj tým ani seba, ani mňa!“

Ohováranie a klebetenie nemusí škodiť iba človeku, ktorého ohovárajú aj, keď jeho to zraňuje najviac. Šírenie klebiet ubližuje aj ohováračovi a všetkým, ktorí klebetu šíria ďalej. Nemám rada ľudí, ktorí si „pustia jazyk na prechádzku“. Vnímam ich tak, že zrejme vyjadrujú svoju vlastnú nespokojnosť, možno nedostatok sebavedomia, či závisť… Vraj až 60% rozhovorov medzi dospelými  je o niekom, kto tam nie je. Naozaj? Ja som bola už od detstva vedená k tomu, že o neprítomných treba hovoriť, len v dobrom.. ak nemám, čo povedať, tak pomlčím. Ostalo mi to na celý život. Aj preto ma klebetenie iných znepokojí, a v momente mi naskočí otázka: „Čo asi urobia, keď sa otočím alebo odídem?

Aké by to bolo krásne, keby klebetenie, ohováranie zaniklo alebo keby sme informácie predtým, ako sa rozhodneme posunúť ďalej preverili, verifikovali. Neubližovali by sme nevinným.

„O svojich blízkych sa vyjadruj tak, ako keby boli pri tebe. Ten, čo sa o iných vyjadruje v dobrom a tieto názory aj šíri, dokáže robiť zázraky.“ Phil Bosmans

DOM NAD ÚBOČOU…

22.06.2024

Príbeh, ktorého podobnosť bude čisto náhodná. Pamätníci tohto príbehu ešte žijú, hoci prešlo niekoľko dlhých, predlhých rokov. 24. jún – Magický deň, ktorému predchádzala Svätojánska noc. V tú noc sa vraj objavuje sila dobra i zla. Nie nadarmo sa hovorí, že svätojánska noc má svoju moc. Dôvera v dobro menila noc na ráno. Ešte na úsvite bolo cítiť vôňu [...]

Aj cesta môže byť cieľ…

09.06.2024

Koľko ľudí toľko názorov, toľko predstáv, čo pre toho – ktorého cesta znamená. Naše predstavy sa budú líšiť podľa veku a podľa životnej situácie, v ktorej sa práve nachádzame. Iné budú myšlienky a predstavy človeka, ktorý cestuje do práce. Pravdepodobne budú smerovať k doprave, pozemnej komunikácii, k naším cestám… Inému sa [...]

Žijeme dobu, v ktorej sa sústreďujeme na nedostatok a nedokonalosť?

25.05.2024

Dnes, iba tak medzi riadky – moja úvaha o nedostatku a nedokonalosti. Často sa v debatách s takýmto konštatovaním stretávam, a tak si kladiem otázku: „Naozaj žijeme dobu, v ktorej sa sústreďujeme iba na nedostatok a nedokonalosť? Možno áno, možno nie. Záleží od konkrétneho človeka. Žiaľ, vo väčšine prípadov to platí, tak nás [...]

Polícia / Kontrola /

Rekord roka: Za volantom nafúkal 4,2 promile. Šoférovi od Košíc hrozí rok basy

22.06.2024 11:50

Policajná hliadka 37-ročného vodiča zastavila a kontrolovala v obci Bukovec v okrese Košice-okolie.

monolit

Ďalší záhadný monolit uprostred púšte. Polícia v Nevade ho rýchlo odstránila

22.06.2024 11:15

Ide o pokračovanie série takých prípadov, ktoré zatiaľ zostávajú nevysvetlené.

blesk. búrka

Búrky, krúpy, vetrisko. Počasie potrápi Slovensko, meteorológovia vydali výstrahy

22.06.2024 11:03

SHMÚ upozorňuje aj na možnosť vzniku materiálnych škôd.

anina

Svet robí cestu ľuďom, ktorí vedia kam idú. (Ralph Waldo Emerson)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 131
Celková čítanosť: 243350x
Priemerná čítanosť článkov: 1858x

Autor blogu