Založ si blog

INDIVIDUÁLNA A KOLEKTÍVNA PAMÄŤ

Inšpiroval ma test  – Pamäť na historické udalosti  – 25 vymyslených udalostí, ktoré sa stali v priebehu 25-tich rokov. Mojou úlohou bolo za 15 minút  zapamätať si, ktorá  udalosť, v ktorom roku  nastala. Čím viac udalostí  sa mi podarilo správne priradiť, tým som bola úspešnejšia. Na tréning pamäte nezabúdam, hoci sama o sebe rada hovorím, že mám pamäť ako „slon“, zdedila som ju po mojom starom otcovi, a som na to hrdá.

Ostatné roky sa  pohybujem v spoločnosti nás skôr narodených. Často sa stáva, že mi niekto povie: „prepáč zabudol som/zabudla som“ a niekto to ani neprizná, „zatĺka“, čo nie je fér.  Uvedomujem si, že snaha zapamätať si všetko nefunguje. Zabúdanie musíme akceptovať, ak by sme nezabúdali, asi by sme mali v hlave  dosť veľký zmätok. Zabúdanie nie je na škodu pravda pokiaľ sa  nejedná o patologický stav straty pamäte.

Na druhej strane žiadny extrém nie je dobrý, ani zabúdanie, ale ani nadmerné uchovanie udalosti, najmä uchovávanie nepodstatných spomienok, ktoré sa s nami často nesú počas celého života. Je dôležité, aby sme zabúdali nepodstatné detaily. Možno aj preto často poučujeme, ako niekto poviem: „Potrebujem si vyčistiť hlavu“.

Ibaže, nie o tom som chcela hovoriť. Často sledujem rôzne „retro príbehy, fotografie…“. Niekedy s úsmevom, inokedy s trochu nostalgie spomínam na časy dávno minulé. Neviem sa však  stotožniť s komentármi ľudí, ktorí sa tam zastavia, najmä na FB a „perlia“, hovoria od veci bez ohľadu na to, či tú dobu prežili alebo o nej iba od niekoho počuli.

Tak sa pýtam:

  •  ide o individuálnu  stratu pamäte
  •  o kolektívnu  stratu pamäte
  •  je to účel, zámer vytvárať v historických udalostiach zmätok?

Odpoveď si dá každý sám podľa svojich skúsenosti, vedomosti a pravda podľa kvality svojej pamäte. Alebo naozaj existuje niečo také, že si spomenieme na niečo, čo sme neprežili? Alebo nás príliš často ovplyvňuje sugestibilita, náchylnosť preberať myšlienky iných?

Pri tento príležitosti mi nedá nespomenúť jeden kuriózny záznam zo životopisu (videla som to na vlastné oči – čítala). Mladý muž narodený v roku 1964 si o niekoľko rokov neskôr pri vstupe do zamestnania v životopise uviedol, že bol zásadne proti vstup vojsk Varšavskej zmluvy do Československa (v roku 1968 mal 4 roky). Sugestibilita alebo úmysel zapáčiť sa súčasnému režimu a zabodovať u potenciálneho zamestnávateľa?

Na záver si dovolím ešte jeden citát, ktorého platnosť by som si nesmierne želala:

„Dejiny sú svedkami času, svetlom pravdy, živou pamäťou, učiteľkou života a poslom minulosti.“

 Marcus Tullius Cicero rímsky filozof a štátnik – 106-43 pred n. l.

Klebetenie, ohováranie, osočovanie…

15.06.2024

Myslíte si, že klebetenie patrí medzi obľúbené spoločenské aktivity? Ak áno, zrejme, nie ste ďaleko od pravdy. Žiaľ, nie je to nič dobré, nič príjemné. Opak je pravdou, klebetenie ľudí zraňuje. Často si to uvedomujeme, ale napriek tomu veľa ľudí neodolá. Klebetenie sa stáva pre nich „športovou disciplínou.“ Často súťažia, kto prinesie väčšiu [...]

Aj cesta môže byť cieľ…

09.06.2024

Koľko ľudí toľko názorov, toľko predstáv, čo pre toho – ktorého cesta znamená. Naše predstavy sa budú líšiť podľa veku a podľa životnej situácie, v ktorej sa práve nachádzame. Iné budú myšlienky a predstavy človeka, ktorý cestuje do práce. Pravdepodobne budú smerovať k doprave, pozemnej komunikácii, k naším cestám… Inému sa [...]

Žijeme dobu, v ktorej sa sústreďujeme na nedostatok a nedokonalosť?

25.05.2024

Dnes, iba tak medzi riadky – moja úvaha o nedostatku a nedokonalosti. Často sa v debatách s takýmto konštatovaním stretávam, a tak si kladiem otázku: „Naozaj žijeme dobu, v ktorej sa sústreďujeme iba na nedostatok a nedokonalosť? Možno áno, možno nie. Záleží od konkrétneho človeka. Žiaľ, vo väčšine prípadov to platí, tak nás [...]

Nitra, Kynek, záplavy

V Nitre opäť vytopilo Kynek aj mestské kúpalisko

16.06.2024 19:55

Prívalový dážď, ktorý v noci zo soboty na nedeľu zasiahol Nitru, spôsobil po nedávnych záplavách ďalšie problémy.

Donald Trump

Trump označil Zelenského za najlepšieho predajcu všetkých čias: Len čo odišiel so 60 miliardami, už si pýta ďalšie, treba to zastaviť

16.06.2024 17:25

Americký exprezident Donald Trump sa v noci na nedeľu sťažoval, že žiadosti Ukrajiny o podporu od Spojených štátov "nemajú konca".

Kaaba, Veľká mešita, hadž

Púť do Mekky má už najmenej 19 obetí. Teploty stúpajú nad štyridsiatku

16.06.2024 17:09

V Mekke panujú v posledných dňoch vysoké teploty, ktoré sa dostali aj nad 45 stupňov.

kalinák

Šéf NR SR stále chýba. Čaká sa na Fica? Kaliňák: Nejde o dohodu medzi SNS a Hlasom, Pellegrini odišiel, situácia sa zmenila

16.06.2024 17:00

Kaliňák zatiaľ nepočul o žiadnych personálnych zmenách v koalícii. Pellegriniho už do koaličnej zostavy nepočíta.

anina

Svet robí cestu ľuďom, ktorí vedia kam idú. (Ralph Waldo Emerson)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 130
Celková čítanosť: 241442x
Priemerná čítanosť článkov: 1857x

Autor blogu