Založ si blog

Chalúpka dedka Večerníčka pod Poľanou v Detve

Rozprávkový domček, televízna zvučka, úžasný deduško a jeho psík. Nasledovala vždy iná a krásna rozprávočka pre deti na dobrú noc. Rozprávkový deduško prišiel na naše TV obrazovky v roku 1977. Patrí do detstva môjho syna, ale dotkol sa aj môjho srdca. Rozprávky sme pozerali spolu. Nech by bol akokoľvek náročný deň, rozprávka bola našim spoločným časom. Časom spoločného zakončenia dňa.

     Rozprávka má pre deti nesmierny význam. Možno si ešte spomínate na svoje detstvo, na svet plný fantázie. Ibaže rozprávka potrebuje rozprávača. Zaspomínajte si spolu so mnou  na úžasné obdobie, kedy boli rozprávačkami/rozprávačmi naše matky, otcovia, dedkovia alebo babky. Zaspomínajme si na to úžasné komunikačné puto, ktorými nás rozprávka spájala.

      Možno nám k tomu poslúži Chalúpka dedka Večerníčka, hoci iba jej replika… Priblížim Vám jeden deň po cestách, chodníčkoch môjho rodného kraja. Stretnutie s Vierkou, spolužiačkou zo základnej školy, s Miluškou, ktorú som nevidela niekoľko rokov, hoci je moja príbuzná, sesternica z druhého kolena.

Pridala sa k nám Marienka, s ktorou sa som pred rokmi zoznámila počas kúpeľnej liečby v Trenčianskych Tepliciach (tiež Detvianka) a Anka, moja  priateľka zo ZUMBY.

Slovo dalo slovo a zo stretnutia sa stala turistická vychádza Detva – SkliarovoChalúpka dedka Večerníčka. Keď sme vyšli z mestečka vydali sme sa cestou okolo amfiteátra  – miesta pre folklórne slávnosti pod Poľanou. Najviac mi v pamäti  utkveli prvé folklórne slávnosti z roku 1965, vtedy ešte nebol vybudovaný amfiteáter, konali sa na miestnom kúpalisku – na štrande. Pódium improvizovali na tanečnom parkete. O rok neskôr boli slávnosti na amfiteátri.

    

Pomaly si vykračujem a v mysli sa mi vynárajú spomienky. Bože, kedy som touto cestou išla naposledy? Život rýchlo ubieha. Ráno vystrieda večer. Pondelok, utorok ani sa nenazdám a je nedeľa. Mesiac ubieha po mesiaci. Privítame nový rok ani nezbadáme a sme v lete. A o chvíľu treba opäť myslieť na Vianoce. Veru, rýchlo ubieha rok za rokom. Od mojich 20-rokov ich ubehlo neúrekom.

       Urobila som si pár fotografii a pokračovali sme ďalej, bližšie k cieľu. Cestou sme sa stretli s pastierom, s jeho psíkom a ovečkami. Tieto ovce sú vraj iba na mäso. Žiadna bryndza, syr ani žinčica. Hneď sme dostali typ, kde môžeme kúpiť baraninu, či pochutiť si  na výborných jedlách z baraniny. Opýtal sa či vieme, koľko pasie oviec. Hádali sme 100, 200… Nakoniec prezradil, že vraj 400. Nechcelo sa nám veriť. A on, že máme spočítať hlavy ovečiek a uveríme. Jeho komunikácia mi tak trochu pripomína môjho dedka so ženami, ktoré okolo neho prechádzali cestou za nákupmi. Tiež bol taká veselá „kopa“.

    Pokračovali sme popri potoku, ktorý lemujú vysoké stromy – jelše. Musela som ísť celkom blízko k potoku, aby som urobila záber na môj rodný dom. Môj rodný dom! Pociťujem úžasný smútok v duši. Smrť mi vzala milovaného otca i domov. Slzy sa mi tisnú do očí, ale kráčam ďalej.

       Vpravo sa rozprestiera časť Skliarovo-Báťkovci. Ako dieťa som tam často chodila. Bývala tam mamina sestra teta Elena, všetci je hovorili Iľa od Báťkov. Vedela veľmi pekne šiť. Často som sa parádila v tom, čo mi ušila. Šaty, sukne, nohavice. Dokonca som mala  šité aj kabáty, tie  mi ušil brat uja Mikuláša, ktorému zase  hovorili Mikloš Báťkov.

      Pred nami sa rozprestierali Podpôjdy – rozhodli sme sa, že pôjdeme lúkami až k Chalúpke dedka Večerníčka. Cestou sme pri domoch, vo dvore, na záhrade uvideli niekoľko domácich. Ja som mnohých nevidela už celé roky. Stretla som spolužiaka  zo základne školy Janka. Najskôr na mňa pozeral, pozdával sa mu môj hlas, potom ma oslovil krstným menom a rodným priezviskom. Potešila som, že ma aj po rokoch spoznal.

A sme v cieli:

  

Z kopca neďaleko chalúpky je pekný výhľad na detviansku kotlinu, na mestečko Detva, ale najmä na typické detvianske lazy. Uvideli sme staršie domy, pozostatky pôvodnej ľudovej architektúry, ale aj  novšie, krásne upravené domy, ktoré vypovedajú o pracovitosti ľudí pod Poľanou.

Cestou späť sme sa zastavili, resp. sme boli pozvané na kávu k Jankovi, bratovi Milušky, tiež môjmu bratrancovi  druhého kolena a jeho manželky. Milí a dobrosrdeční ľudia. Cítili sme sa u nich a s nimi veľmi príjemné.

      Návrat – zvolili  sme si cestu verejnou komunikáciou popri výstavbe rodinných domov so záhradkami. Takmer každý dom mal svojho strážcu – psíka. Jeden z domov patrí môjmu bratancovi Jozefovi, synovi tety Eleny. Tiež bol náhodou na dvore. Hoci neohlásená, aspoň som sa s ním pozdravila.

      Poslednou zastávkou bolo kúpalisko, pár aktuálnych fotografii, ktoré sprevádzali moje spomienky. Dnes už neexistujúce krásne vyrezávané boxy, ktoré slúžili na posedenie a na občerstvenie. A okrúhly tanečný parket. Jedno i druhé je už iba v mojich  spomienkach.

     Prežila som krásny deň, plný príjemných zážitkov aktuálnych radosti dňa, až na jednu. Hneď z rána som stretla po rokoch spolužiačku zo základnej školy Aničku, ktorá práve v tieto dni prežíva smutnú životnú udalosť. Smrť manžela. Taký je život, sprevádzaný krásnym i smutnými udalosťami. Naše dnešné stretnutie bolo poznačené smútkom. Žiaľ, jedno i druhé patrí do života.

 Ak vás zaujalo moje rozprávanie a pôjdete okolo, vedzte, že Chalúpku deduška Večerníčka nájdete na adrese Detva – Skliarovo č. 22.  A možno si vyberiete iný kraj, vydáte sa po chodníčkoch svojej mladosti, tak ako som to urobila ja.

Nech sa vám darí!

Poznámka: autorka blogu je autorkou fotografií

Víno pije, vodu káže alebo Reči sa hovoria, chlieb sa je…

20.04.2024

Začala som slovenskými prísloviami, pokračovať by som chcela generačnými problémami. Mám pocit, akoby sa pomyslené generačné nožnice roztvárali stále viac a viac. Nechápem autorov niektorých internetových, zvukových a printových príspevkov, ktorí neváhajú prilievať „olej do ohňa“. Iste, nič nie je biele, ani čierne, ale zovšeobecňovať problémy [...]

Život a smrť – krehká hranica

15.04.2024

Existuje vôbec hranica medzi životom a smrťou? Nechcem navodiť situáciu filozofických, či náboženských otázok. Skôr sa chcem zamýšľať nad zlomovými životnými situáciami v dôsledku, ktorých život končí a nastáva smrť. Život je to najdrahšie, čo máme a dostaneme ho iba raz. Často sa stretávam sa tým, že ľudia prirovnávajú svoj život [...]

Propaganda, propaguj, rozširuj…

11.04.2024

Komu, čo vyhovuje to propaguje, rozširuje… Myslím si, že sa to týka aj volebného práva a práva mať názor. Mám pocit, že si to vysvetľujeme každý po svojom. „Volebné právo je všeobecné, rovné a priame, a vykonáva sa tajným hlasovaním. Podmienky výkonu volebného práva ustanoví zákon“ (Ústava SR). Názor – mienka, pohľad, [...]

USA Izrael Gaza univerzity protesty

Polícia zatýkala na pro-palestínskych protestoch na univerzite v New Yorku

23.04.2024 19:49

Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.

Thunbergová

Švédska prokuratúra obvinila Gretu Thunbergovú z občianskej neposlušnosti

23.04.2024 19:35

Súdy v minulosti už dvakrát uložili celosvetovo známej aktivistke pokutu za občiansku neposlušnosť na klimatických protestoch.

R1 BB - Slovenská Ľupča, kameň, poklepanie

Odštartovali výstavbu dôležitej cesty na R1. Šoféri sa však na tri roky musia obrniť trpezlivosťou

23.04.2024 18:52

Preťažený úsek, na ktorom pomerne často dochádzalo aj k nehodám, sa konečne skvalitní. Nová štvorprúdová rýchlostná cesta by mala byť hotová do dva a pol roka.

Eurovoľby / Štrasburg / Európsky parlamentu /

Prieskum: Vo voľbách do europarlamentu by uspeli najviac PS, Smer a Hlas

23.04.2024 18:46

Do Európskeho parlamentu by sa nedostali SNS, Slovensko, Za ľudí ani Demokrati.

anina

Svet robí cestu ľuďom, ktorí vedia kam idú. (Ralph Waldo Emerson)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 125
Celková čítanosť: 227898x
Priemerná čítanosť článkov: 1823x

Autor blogu