Založ si blog

Medzigeneračné spolužitie – pestovanie ľudskej dôstojnosti

Spolužitie generácií má nesmierny význam pre výchovu deti a vnúčat. V rodine sa vyskytujú spravidla dve matky, prípadne dvaja otcovia. V mojom detstve to boli dvaja otcovia. Starý otec, otec môjho otca a jeho ešte neplnoleté deti. Dedko mal na nás oveľa viac času ako otec. Napriek tomu to neznižuje môj vzťah k otcovi. Dcéry vraj viac inklinujú k otcom. Môžem to potvrdiť, medzi mnou a otcom bolo veľké a silné puto až do konca jeho života. Ibaže,  to by už bol iný príbeh.

     Zhruba od piatich rokov si jasne spomínam na to, čo som prežila, čo sa dotklo môjho srdca. Boli to roky nášho krásneho denno-denného kontaktu s dedkom. Intenzívny kontakt sa obmedzil mojim nástupom na strednú školu. Taký je život.

   Ak ste mali radi rozprávky, tak ako ja, potom si bez váhania spomeniete na svoju najobľúbenejšiu, ktorú ste chceli počúvať do omrzenia – od nevidím do nevidím, jednoducho vždy. A môj dedko dokázal krásne rozprávať, keď začal to svoje  „Kde bo-lo, tam bo-lo, kde sa  vo-da  sy-pa-la a pie-sok sa lial….,“ škoda, že ho nepočujete, jeho hlas znel melodicky ako prekrásna hudba.

      Viem bola to odo mňa „lumpáreň,“ čítať som vedela a predsa som žobronila: „Dedko, prečítajte mi rozprávku. Prosím, prečítajte!“ Iste som bola otravná ako indický jed, lebo dedko povedal: „Nemohla by si čítať sama? Veď čítať vieš a čítaš  dobre!“ To bola pochvala. Nepomohla.

      „Mohla by som si čítať, ibaže  to neviem, tak pekne, ako vy!“  Polichotila som dedkovi zase ja. A bola to svätá pravda, najlepším rozprávačom široko ďaleko bol predsa on. Ibaže aj on mal svoj limit, keď sa rozhodol povedať: „Aj zajtra je deň“, svoje rozprávanie takmer vždy zakončil slovami: „Bola raz jedna zelená sviňa, už sa rozprávka začína. A tá sviňa mala tetku, už je rozprávka v prostriedku. Sviňa sa oprasila, už sa rozprávka skončila“ To bol naozaj koniec. Dedko už ten deň nič nepridal.

     Už to nie je pravda! To iba v mojich spomienkach sa vynára obraz prežitého. Vidím pred domom drevenú nazeleno natretú lavičku a na lavičke sedí dedko. V jednej ruke drží  fajku a druhu má na opierke lavičky. Spokojne si pobafkáva, vypúšťa obláčky dymu. Zelená lavička, bledozelená košeľa. Zelená bola zrejme jeho farba. Aj okna, dvere na jeho dome, ktorému sme hovorili starý dom boli natreté zelenou farbou. Možno si spomeniete, už som hovorila o tom, ako dedko vo všedný deň rád nosil bledozelenú košeľu. Žiadnu inú, resp. inej farby. Vedľa lavičky mal o stenu opretú bakuľu – krivuľu. Vždy pripravenú, aby mu  pomáhala pri chôdzi.

    Dedko nebol vysoký muž a vekom sa ešte trochu zmenšil. Ako sám a  s úsmevom popod fúzy hovorieval „dobrého veľa nebýva“. A dobrý on bol. Na dedkovej tvári dominovali fúzy, ktorým pripomínal P.O. Hviezdoslava a oči, ktoré sa smiali spolu s dedkom. Bol veselý, svojim humorom dokázal nakaziť všetkých okolo seba. Na brade mal malú jamku, ktorú mal po svojom otcovi a zdedili ju aj jeho synovia. Môj otecko ju mal dosť výraznú. Nepamätám si, že by dedko chodil k lekárovi. Ibaže raz predsa, mal úraz, pri ktorom  prišiel o prostredník na pravej ruke. Ruky mal pracovité, šikovne, chýbajúci prst si  málokto všimol.

    Takto vidím svojho dedka aj po rokoch. Cítim jeho teplú dlaň, do ktorej vkladal tú moju. Počúvam jeho láskavé slová, ktoré volil s citom, aby ich pochopila moja detská duša. Vštepoval mi lásku k prírode, k ľuďom, k rodnému kraju.

      Možno ste si urobili svoj obraz a budete dedka takto spolu so mnou vnímať, keď budem pridávať ďalší a ďalší príbeh, ktorý už bude náš spoločný. Príbeh  prežitý v symbióze dedka a vnučky.

POKRAČOVANIE NABUDÚCE

Víno pije, vodu káže alebo Reči sa hovoria, chlieb sa je…

20.04.2024

Začala som slovenskými prísloviami, pokračovať by som chcela generačnými problémami. Mám pocit, akoby sa pomyslené generačné nožnice roztvárali stále viac a viac. Nechápem autorov niektorých internetových, zvukových a printových príspevkov, ktorí neváhajú prilievať „olej do ohňa“. Iste, nič nie je biele, ani čierne, ale zovšeobecňovať problémy [...]

Život a smrť – krehká hranica

15.04.2024

Existuje vôbec hranica medzi životom a smrťou? Nechcem navodiť situáciu filozofických, či náboženských otázok. Skôr sa chcem zamýšľať nad zlomovými životnými situáciami v dôsledku, ktorých život končí a nastáva smrť. Život je to najdrahšie, čo máme a dostaneme ho iba raz. Často sa stretávam sa tým, že ľudia prirovnávajú svoj život [...]

Propaganda, propaguj, rozširuj…

11.04.2024

Komu, čo vyhovuje to propaguje, rozširuje… Myslím si, že sa to týka aj volebného práva a práva mať názor. Mám pocit, že si to vysvetľujeme každý po svojom. „Volebné právo je všeobecné, rovné a priame, a vykonáva sa tajným hlasovaním. Podmienky výkonu volebného práva ustanoví zákon“ (Ústava SR). Názor – mienka, pohľad, [...]

jazierko, záhradné jazierko, zima, mráz

SHMÚ: Na celom Slovensku sa v noci môže vyskytnúť prízemný mráz

25.04.2024 17:18

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu prvého stupňa.

kvet, strom, sneh, úroda, mrazy

Mrazy v Česku boli pre ovocinárov fatálne. Mnohí hlásia stopercentnú škodu

25.04.2024 16:52

Hovorí sa o najhoršej situácii za posledných sto rokov. Odhadom už bolo zničených približne 100 000 ton ovocia.

SIS / Slovenská informačná služba /

Slovensko dostáva už len filtrované informácie od tajných služieb, tvrdí Galko. Gašpar to označil za hoax

25.04.2024 16:16

Poslanec Tibor Gašpar dodal, že výmeny informácií na úrovni spravodajských služieb nie sú verejné veci.

harvey Weinstein

Súd zrušil odsúdenie Weinsteina za sexuálne delikty, začne sa nový proces

25.04.2024 16:02, aktualizované: 16:09

Na slobodu sa 72-ročný Weinstein podľa CNN nedostane.

anina

Svet robí cestu ľuďom, ktorí vedia kam idú. (Ralph Waldo Emerson)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 125
Celková čítanosť: 228215x
Priemerná čítanosť článkov: 1826x

Autor blogu