Zemiakové pochúťky – Zemiakové šúľance. „Špinavé“?

1. decembra 2022, anina, RETRO RECEPTY ZO ŠUPLÍKA

Šúľance s makom – tomuto jedlu sme sa ako deti potešili. Chcela som urobiť radosť aj môjmu synovi. Raz, keď som ich uvarila (ešte chodil do škôlky) a naservírovala, v tom momente zazvonil telefón, musela som k nemu odbehnúť. Mobily ešte neboli a pevnú linku sme mali v chodbe. Aké bolo moje prekvapenie, keď som sa vrátila do kuchyne a môj syn šúľance umýval! „Prečo?“ Zmohla som sa na otázku. Môj syn pokojne odpovedal: “Boli špinavé“. Čo už, „špinavé“ predsa  jesť nebude! Na túto úsmevnú príhodu spomíname aj po rokoch najmä, ak varím alebo pečiem niečo s makom.

Na šúľance s makom potrebujeme:

500 g zemiakov, 180 g polohrubej múky, 1 vajce, soľ, 80 g masla, 160 g maku a 80 g práškového cukru.

Postup: zemiaky uvarené  v šupke (deň vopred) ošúpeme, postrúhame alebo pretlačíme, pridáme múku, vajce a soľ. Ak je cesto husté pridáme trochu vody, ak je riedke pridáme podľa potreby múku. Z cesta tvarujeme, „vyšúľame“ válčeky a nakrájame na malé kúsky – šúľance. Pracujeme bezprostredne lebo zemiakové cesto rýchlo redne. Šúľance varíme v osolenej vode, kým nevyplávajú na povrch. Potom necháme odkvapkať, omastíme rozpusteným maslom, posypeme, pomletým makom a práškovým cukrom. Šúľance sú dobré aj s opraženou strúhankou alebo orechmi.      

                                         Nech sa páči, podľa chuti!

Poznámka: moja mama makom nešetrila. Vraj,  koľko maku, toľko šťastia. Platilo to najmä o vianočných opekancoch.