Detvianska kapustnica – Zabíjačková – Vianočná – Silvestrovská…

10. novembra 2022, anina, RETRO RECEPTY ZO ŠUPLÍKA

Kapustnica sa zrejme najčastejšie varí na konci roka. Výborná tradičná slovenská polievka z kyslej kapusty, mäsa, klobásy a zo sušených húb. U nás doma, teda v mojej pôvodnej rodine, sa varila kapustnica na zabíjačku, okrem iného bola aj „výslužkou“ za pomoc.

Na Vianoce sa varila hneď dvojaká. Pôstna kapustnica a kapustnica s mäsom. Ja som zostala verná tej z mäsom, varím ju na Silvestra. Na Vianoce varím halászlé, čo som prevzala zase z manželovej rodiny.

AKO  PRIPRAVIŤ NAŠU TRADIČNÚ RODINNÚ KAPUSTNICU

Potrebujeme: 1 ks údené koleno, 1 až 1,5 kg bravčového mäsa, 1,5-2 kg kyslej kapusty, 1 väčší pár údenej klobásy, 30- 40 g sušených húb, 100 g sušených sliviek, soľ, mleté čierne korenie, červenú mletú papriku, 5 stredne veľkých hlávok cibuli, 3 veľké zemiaky, 1 šľahačkovú smotanu a 5 strúčikov cesnaku.

Postup:

Sušené huby namočíme v troche mlieka a necháme napučiť, aspoň 1 -2 hodiny. Údené koleno dáme variť, keď je mäkké vyberieme ho a do vývaru z údeného mäsa (podľa potreby pridáme vodu) pridáme huby, klobásu, sušené slivky a nechám povariť. Klobásu vyberieme a pridáme kyslú kapustu. Krátko povaríme.

Medzitým si na masti osmažíme cibuľku, pridáme červenú mletú papriku, mleté čierne korenie a na kocky nakrájané mäso, ktoré udusíme vo vlastnej šťave. Aj mäso z údeného kolena nakrájam na kocky a klobásu na kolieska. Nakoniec pridám do kapustnice mäso udusené vo vlastnej šťave, údené koleno, klobásu a cesnak, nechám spolu krátko povariť. Kapustnicu rozdelím na dve polovice, jednu zahustím nastrúhaným zemiakom a druhú smotanou, každému podľa chuti. Obidve kapustnice nechám ešte krátko prejsť varom.

Môžem povedať, že  moja kapustnica  mala vždy úspech. Na konci roka sme si zvykli do práce priniesť každý z tej svojej. Moja celkom iste chutila všetkým. Na môj dušu, je to pravda! Na konci roka mi prízvukovali: „Nezabudni priniesť kapustnicu.“ Rada som to urobila tak, ako sa teraz rada podelím o rodinný recept.

Kapustnica je vraj tým lepšia, čím  častejšie sa ohrieva. Neváhajte, vyskúšajte alebo sa podeľte o svoj recept.

Na záver ešte jedna informácia – Kyslá kapusta obsahuje veľké množstvo vitamínu C, E, vitamínov skupiny B a K. Obsahuje aj železo, fosfor, flór, horčík, draslík a laktobacily-  prírodné probiotiká. Kapustu nepremývame, ak je viac kyslá, nanajvýš, vyžmýkame. Kapustu varíme krátko, aby bola ešte chrumkavá.