Slovo je cukor i meč

2. augusta 2021, anina, ANJELSKÉ PRÍBEHY

SLOVO je vlastne úžasné „slovo“. Pomocou neho sa vieme dorozumievať. Slovo dokáže potešiť, ale žiaľ, aj  ublížiť.  Slovo môže byť cukor i meč. Skôr, ako uskutočním svoj zámer pridať pár slov na blog.pravda.sk, dovoľte mi krátku úvahu na tému: „SLOVO“

     Každá reč, nielen slovenčina, skladá sa z viet, ktoré vytvárame pomocou slov.  SLOVO sa v našej komunikácii stáva niečím výnimočným, úžasným. Prostredníctvom slov sa vieme dorozumieť a porozumieť si navzájom. Vieme si odovzdávať  skúsenosti… Ibaže treba dať pozor! Starostlivo vyberať svoje slova! Mali by sme na to myslieť, keď hovoríme i keď píšeme, aby sme niekomu neublížili. Určite by sme sa nemali spreneveriť materinskému jazyku. Žiaľ, pomerne často sme svedkami prehreškov v gramatike.

     Počas aktívneho pracovného života bolo SLOVO mojim pracovným nástrojom, či už ako manažérky, lektorky, školiteľky. Keď som sa rozhodla odísť z aktívneho pracovného života prihlásila som sa na Univerzitu tretieho veku. Ako prvú som absolvovala  U3V v Bratislave – UK Komenského, FF, odbor: žurnalistika. Predmetom mojej záverečnej písomnej práce bolo „Tvorivé písanie“,  práve v nej som uviedla  úryvok básne Miroslava Válka, ktorá ma silne ovplyvňuje.

SLOVO

Nadovšetko miluj svoj rodný jazyk,

svoju reč.

Je zamat

 a je i meč.

Nevhodný dotyk nech ju nepokazí.

So slovami hovor, iba keď ste sami.

Vyberaj ich ako drahokamy…

     Svet sa mení, mení sa aj náš jazyk. Niektoré slova sa vytrácajú, hovoríme im ARCHAIZMY, HISTORIZMY. Iné slova pribúdajú v súvislosti s rozvojom vedy, techniky, v súvislosti so spoločenskými a politickými zmenami,  ktoré sú ich opakom – NEOLOGIZMY. Podľa situácie sa budú objavovať aj v mojich príbehoch, nakoniec už dosť pamätám.

     SLOVAMI vytvárame vety.  Veta je „nahlas“ vyslovená myšlienka. Myšlienka má svoju silu, vibráciu, energiu. POZITÍVNE SLOVÁ vytvárajú most medzi mami, obohacujú nás, motivujú nás. Naopak ZLÉ SLOVO pôsobí ako spomínaný meč.

    Rozhodne by sme sa mali zamerať na pozitívne SLOVÁ. Naše myšlienky, slova, činy by sme mali zladiť. Nemôžeme si v duchu recitovať pozitívne slova a „čakať na zázrak“. Pozitívnym slovám musíme trochu pomôcť – myšlienky, slova a činy musia isť ruka v ruke.

     Neviem ako vy, ale  ja verím, že ZÁKON PRÍŤAŽLIVOSTI nám do života prinesie presne to, aké vibrácie vysielame. Preto, ak sa nám niektoré „nechcené situácie“ do života vracajú, mali by sme sa zamyslieť nad tým, čo vysielame… Snažím sa na to myslieť aj pri písaní príbehov. Dúfam, že to  pocítite, zachytíte…

Postupne chcem prispievať do troch kategórii:

  Oslovili vás  moje „SLOVÁ“?  Poteším sa, ak sa aj nabudúce zastavíte na mojom blogu. Ďakujem za váš čas!